Een goede warming-up voor de schouders

Een goede warming-up voor de schouders bij het doen van pull ups, burpees, monkeybars en soortgelijke explosieve oefeningen is het belangrijk om je schouders niet alleen goed op te warmen, maar ook de mobiliteit van je schouders te verbeteren en de banden en pezen met een goede opbouw te versterken. Zijn je schouders niet mobiel genoeg of functioneren je schouderbladen niet zoals het hoort, dan is de kans groot dat je vroeg of laat een blessure krijgt. Daarom is het zo van belang om oefeningen goed aan te leren en te begrijpen wat nodig is om bepaalde oefeningen goed te kunnen uitvoeren. Neem hier de tijd voor. Vaak willen we veel te snel veel te veel en doen we het liefst meteen de zwaarste oefeningen, want we willen dat nu eenmaal graag kunnen. Mooi als het een keer lukt, maar lukt het ook nog als je dat week in week uit gaat doen. Realiseer je dat je lichaam tijd nodig heeft en zich moet aanpassen aan bepaalde belastingen. Is een bepaalde spier of pees niet in staat een bepaalde beweging goed uit te voeren dan ga je compenseren met andere pezen en spieren en ga je uit het lood bewegen. Niet optimaal dus. Ga daarom niet voor de snelle route, maar laat je goed begeleiden door een trainer die verstand van goed en veilig bewegen heeft. Niet een die alle oefeningen kent, vooral fitnessapparaten gebruikt en die meer bezig is met zichzelf en die misschien een goed schema kan maken. Begeleiding en coaching is veel meer dan het geven van een paar oefeningen. Op maat coaching is een vak apart. Meer weten?