Hoe effectief sport jij?

 

De beoefening van fitness kan vele malen beter. Het is niet voor niets dat veel mensen fitness saai en ineffectief vinden. In veel gevallen hebben ze nog gelijk ook. Als je nooit wat uitgelegd is, hoe weet je dan wat je moet doen en hoe motiveer jij jezelf om te blijven trainen? Fitness is pas effectief als je resultaten ziet en het wordt pas leuk als je afwisselend bezig bent en voortdurend geprikkeld wordt. Maar hoe doe je dat dan? 

 

De kunst van een effectieve fitnesstraining zit hem allereerst in het stellen van een realistisch doel. Als je weet wat je bereiken wilt kun je de trainingen daarop afstemmen. Veel sporters hebben een te algemeen doel. Ik wil graag fitter worden of ik wil graag sterker worden. Maar wat betekent dat voor jou? Het is een goed begin, maar het is niet concreet en niet afgebakend. Daarom is het belangrijk om je doelstelling meetbaar te maken. 

 

Bijvoorbeeld:

1. Ik wil 3 cm buikomvang verliezen binnen 2 maanden

2. Ik wil mijn vetpercentage verlagen van 30% naar 25% binnen 3 maanden

3. Ik wil meedoen aan de 5 of 10 km Ladies Run in Rotterdam

4. Ik wil meer spierdefinitie zoals je spiermassa verhogen met 5 kg of ik wil de borstomvang vergroten van 100 naar 105 cm, de biceps van 50 naar 55 cm en de beenomvang van 75 naar 80 cm.

5. Ik wil mee gaan doen aan een bijzonder evenement zoals bijvoorbeeld de Strong Viking Run of de Mud Masters of een bijzonder Trailrun.

6. Ik wil weer makkelijk 3 trappen kunnen lopen zonder te hijgen - de Erasmusbrug op kunnen fietsen zonder te hoeven lopen - en mijn kleinzoon boven mijn hoofd kunnen tillen en dat binnen 1 maand.