Goed eten

 

Fit Happens promoot bewust leven, écht eten en gezond genieten. Het liefst van producten rechtstreeks uit de buurt, zo vers mogelijk, biologisch geteeld en bij voorkeur producten van het seizoen. Steeds meer mensen staan achter deze volwaardige, natuurlijke en duurzame manier van eten. Veel mensen die willen afvallen, gaan veel te mager eten. Dat werkt niet, zeker niet op de lange termijn. Vaak denken mensen dat ze een streng dieet moeten volgen en dat ze dus niets lekkers meer kunnen eten. Puur en gezonde voeding is niet alleen veel lekkerder dan kant-en-klare producten of voeding uit zakjes en pakjes. Het is veel voedzamer, een levenlang vol te houden, je krijgt je natuurlijke lichaam, je energieniveau wordt beter en het is veel beter voor je algehele gezondheid.

 

Als je kiest voor een gezonde pure basis is er ook meer ruimte voor af en toe wat lekkers zoals een zelfgebakken koekje of een lekker stukje pure chocolade. Om deze reden is puur en gezond eten geschikt voor de rest van je leven. Het eten van verse produkten brengt daarnaast met zich mee dat je behoefte aan (nep)smaakmakers gaat af nemen. Je ontwikkelt meer pure smaak voor verse ingredienten zoals kruiden, groenten en fruit en daarmee neemt de behoeften aan zout, vetten en suikers ook langzaam af. Op die manier hou je het veel makkelijk vol en wil je op een gegeven moment niet anders meer.

Een bijkomend voordeel is dat veel bewuster met eten bezig bent als je weet waar het vandaan komt en als je weet in welke periode iets groeit. Er zijn genoeg redenen om de natuurlijke kalender te volgen wat betreft seizoengroenten en -fruit. Seizoensproducten zijn niet alleen lekkerder in de periode dat ze ook daadwerkelijk geoogst worden, producten gekocht in het seizoen zijn ook nog eens stukken goedkoper. Ook zorgt het volgen van de seizoenen voor veel variatie en hoeven al die sperziebonen ook nog eens niet ingevlogen te worden.

De adviezen van Fit Happens zijn gebaseerd op de Puur Piramide. Aan de basis van deze piramide staat voldoende beweging, minstens 1 uur per dag. Kenmerkend is dat de eerste keuze uit gaat naar voldoende water, groenten en fruit. Aangevuld met veel pure onbewerkte producten, zoals noten, vlees, vis en olie. Als je kijkt naar eetgewoontes van vandaag de dag zie je dat met name de granen, de rijst en de pasta's, de hoeveelheden vlees en zuivel veelal de overhand hebben. Inmiddels is ook de schijf van vijf aangepast. Of de nieuwe schijf meer helderheid geeft in wat wel en niet goed voor je is, valt nog te betwijfelen. Opvallend is dat ieder land zijn eigen schijf heeft en eigen gezondheidsnormen en -waarden hanteert. Hou het vooral simpel, als de basis goed is dan komt de rest vanzelf. Het begint bij bewustwording, wat eet jij op een dag?

 

Wil jij graag advies om verder te komen op weg naar een gezonde leefstijl. Ik help je graag goed op weg. Neem gerust vrijblijvend contact op met Marianne Ploegmakers.